שכר הבכירים במשק נחשב גבוה ביחס למדינות אחרות בעולם ולאחרונה הוא עלה לכותרות גם בהקשר המשפטי. הנתונים בשטח מראים שהפערים רק הולכים וגוברים, אז הנה כל מה שצריך לדעת על השכר הממוצע ועל השיטות המהירות שבעזרתן ניתן להגיע לתפקידים הנחשקים

בית הדין הגבוה לצדק קבע לאחרונה שהוא לא מתכוון להתערב במגבלת השכר בחוק שכר הבכירים, שלפיה השכר הגבוה ביותר בחברות הפיננסיות יהיה מקסימום פי 35 מהשכר הנמוך. סוגיה זו עלתה לכותרות בגלל שהיא משפיעה על כל המשק והיא צפויה גם להביא לידי ביטוי את המאבק סביב זכויות העובדים הזוטרים.

לא חייבים להיות בכירים על מנת להכיר בפערים שהולכים וגוברים בין המשכורות. נכון לשנת 2014, שכר הבכירים הממוצע בכל החברות הבורסאיות עמד על 1.7 מיליון ש"ח, בעוד 11% מהבכירים הרוויחו שכר שעולה על 3.5 מיליון ש"ח בשנה. לצורך השוואה, ממוצע שכר הבכירים הגבוה ביותר בשוק ההון הישראלי הוא בענף הפיננסים, שם בכירים משתכרים בממוצע 3 מיליון ש"ח בשנה.

שכר הבכירים מאז ומעולם היה מושפע מהשכר אותו מקבלים עמיתים בענף. מבחינת נציגי החברות עצמן, הגדלת שכר הבכירים היא לכאורה דרך למשוך מנהלים מושכרים. מצד שני, יש פערים של מאות אחוזים בין משכורות יחסית דומות. ההבדלים בולטים בעיקר בין בכירים במגזר הפרטי והציבורי ובין מנכ"לים של חברות בתוך או מחוץ למדד ת"א 100.

כמה מרוויח בכיר בישראל?

דרך נוספת לבדוק את האופן שבו שכר הבכירים משפיע על כל אחד ואחת מאתנו היא באמצעות השוואת התגמולים בין משרות זהות. נכון לסוף 2015, מנכ"ל בישראל עמד על רמת שכר של 40-85 אלף ש"ח, לעומת מנמ"ר שהרוויח 31-45 אלף ש"ח בחודש. סמנכ"ל כספים בחברה גדולה מרוויח 33-52 אלף ש"ח וסמנכ"ל שירות מגיע לשכר ממוצע של 30-46 אלף ש"ח.

יש כמובן פערים גבוהים גם בין בכירים בחברות הייטק, משפטים, ייצור ותעשייה. השכירים בהייטק עדיין נמצאים בפסגת השכר, ואחריהם בעלי תפקידים בכירים בעולם הפיננסים, המשפטים והאדמיניסטרציה.

איך מגיעים לתפקיד הנחשק?

אם השכר קורץ לכם ואתם רוצים גם כן להגיע לאחד התפקידים הבכירים במשק, כדאי שתעשו זאת בצורה נכונה כבר מהרגע הראשון. כדאי למשל לבחור תחום לימודים שרלוונטי עבור ניהול בכיר ולשים לב לדרישות עבור דירקטורים בחברות פרטיות וציבוריות. השכר הממוצע והתנאים המועדפים ניתנים רק למי שמגיע עם רקע, הכשרה וניסיון שיכולים לתרום לחברה ולעמוד לרשותה.

חוץ מזה, יש שיטות מהירות יותר להגיע לאחד התפקידים הבכירים. כאן אפשר לציין למשל קורסים ייעודיים למנהלים בדרגים זוטרים, קורסי הסמכה למי שרוצה לעשות הסבת קריירה וסדנאות ייעודיות לשכירים שמחפשים דרך להתקדם בסולם הדרגות. כל מה שצריך לעשות הוא למצוא את השיטה המתאימה וכמובן להתמיד.