משאבי אנוש מייצגים עולם שלם של התלבטויות, דילמות ומחלוקות. במאמר הבא נתמקד במאבק בין עובד ותיק ועובד חדש ונביא טיפים להכרעה נכונה

מנהלים מתוגמלים היטב בין היתר כי הם נדרשים לקבל מדי יום עשרות החלטות שמשפיעות על החברה. כל החלטה של המנהל קובעת את האופי של החברה והארגון, עשויה לשנות את שביעות הרצון של העובדים ומשליכה על שורת הרווח. לכן מה הפלא שהרבה מנהלים בוחרים להתפתח לא רק ברמה האישית מקצועית אלא גם להרחיב את הידע המקצועי-ניהולי שלהם בין היתר דרך התמחות ולימוד משאבי אנוש. הכשרה כזאת תאפשר להם להתמודד טוב יותר עם דילמות מהותיות בעבודת היום יום שלהם.

אחת הדילמות המוכרות למנהלים בשוק העבודה מבליטה את ההבדלים בין עובד ותיק לבין עובד חדש. מצד אחד, עובד ותיק מגיע עם ניסיון מוכח אבל הוא דורש תנאים סוציאליים ושכר גבוה. מצד שני, עובד חדש לא יכול להרשות לעצמו להציב דרישות – אבל הוא חסר ניסיון ולא ברור כמה זמן ייקח עד שניתן יהיה להפיק ממנו את מלוא הפוטנציאל. בדיוק כאן נכנסים לתמונה עקרונות המפתח של משאבי אנוש ואותם כדאי להכיר.

איך נמדדת רווחיות?

מנהל עם רקע של לימודי משאבי אנוש צריך לדעת שרווחיות של ארגון, חברה, מפעל או עסק נמדדת בתפוקה שאפשר להשיג מהעובדים. כל עוד התפוקה לא עולה בקנה אחד עם השאיפות והמטרות, העובדים לא ממלאים את תפקידם ויש מקום לבצע התאמות ושינויים. מנגד, עובד שמביא תפוקה שווה את ההשקעה כי בסופו של דבר הוא משפיע לחיוב על שורת הרווח.

אם נחזור לדילמה, נבין שמנהלים לא צריכים לבדוק רק את מספר שנות הניסיון או את דרישות השכר כאשר הם רוצים לרענן את מצבת העובדים. עליהם לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק באופן סובייקטיבי מה הרווחיות הצפויה מהעסקת המועמד. אם הרווחיות גבוהה מהדרישות או מהזמן שנדרש כדי להכשיר אותו, מדובר ככל הנראה במהלך חיובי.

במילים אחרות, יש נסיבות מסוימות שבהן עובד ותיק עדיף על עובד חדש ונסיבות שבהן ההיפך הוא הנכון. קבלת החלטה על סמך פרמטרים אובייקטיביים בלבד לא תהיה הדרך הנכונה לפעול והמנהל חייב להיות ערני לסיטואציה שבה הוא נמצא. רק כך ניתן למדוד את הרווחיות מכל עובד ולקבל החלטה שתשרת את האינטרסים של הארגון.

אין תחליף למשאבי אנוש

ההתלבטות בין עובד חדש וותיק היא רק דוגמא אחת לחשיבות של משאבי אנוש עבור הארגון המודרני. העובד הוא ככל הנראה המשאב הכי חשוב לארגון, כי עולה הכי הרבה כסף לגייס אותו הכי הרבה כסף לשמור עליו. מנהלים חייבים להבין את זה ולהתייחס לנושא של גיוס ושימור עובדים בכובד ראש.

לסיכום, כדאי למנהלים להשתמש בכל הכלים שעומדים לרשותם בבואם לקבל החלטות הרות גורל. בעיקר חשוב לבחון את הנסיבות המיוחדות במעמד גיוס עובדים ולתת עדיפות לאופציה הרווחית ביותר עבור העסק או החברה.