ישנם עובדים במשק הישראלי נהנים מאופציה ייחודית שלא קיימת בהרבה מקומות כיום. חברות, ארגונים ועסקים שם הם מועסקים, פותחים עבורם קופות גמל מתוך רצון לאפשר להם ליהנות מסכום כסף מיוחד בשלבים מסוימים בחיים, בין אם זה כשהם ירצו לרכוש דירה, רכב, לממן לימודים, או כשהם יעזבו את מקום העבודה או יפרשו לפנסיה.

הבעיה היא, שיש לא מעט עובדים אשר עוזבים את מקום העבודה שלהם ולא מתייחסים לכך שיש להם קופת גמל, לא מעט עובדים לא מודעים בכלל לעובדה שיש להם תוכנית כזו. זה אומר, שאותו כסף יכול לשכון בקופה מבלי שייעשה בו שימוש, לפעמים אפילו כשהם יוצאים לפנסיה, הם לא מודעים לכך שיש להם תוכנית עם כסף שמחכה להם.

איתור קופות גמל מאפשר לכל עובד שנפתחה עבורו תוכנית כזו (וכן עבור עצמאים שפתחו לעצמם תוכניות כאלה ושכחו מהן), להגיע אליהן ולהחליט מהם לעשות עם הכסף שנמצא בקופה. צריך לומר, זה לא תהליך שנעשה מהיום להיום, אך זה בהחלט יכול לעזור ברגע שמאתרים את התוכנית. אך בשביל זה אנחנו צריכים להיות מודעים לעובדה שיש לנו תוכנית, וכמובן לעשות את הצד לאיתורה.

איתור קופות גמל מתחיל כאשר אנחנו מגלים מכתב או מסמך, מהם מתברר שיש לנו קופה כזו. מכאן והלאה, זה תלוי בנו כיצד אנחנו בוחרים לנהוג.  אנחנו יכולים לפנות אל הקופה ולראות מה קורה איתה או לפנות אל מקום העבודה שפתח לנו אותה, ולקבל ממנו את כל הפרטים.

אך מה קורה כשאין לנו מסמך כזה או כשאנחנו לא בטוחים בכלל אם יש לנו קופת גמל? אז התהליך הוא מעט שונה.

כיצד מאתרים קופת גמל

בשלב הראשון, אנחנו פונים לחברה שמתמחה באיתור קופות גמל, היא לוקחת מאיתנו פרטים אישיים שיכולים לעזור לה לבצע את האיתור עבורנו. בין היתר, חברות ומקומות עבודה בהם עבדנו.

בשלב השני, צוות החברה יפנה אל החברות והמקומות השונים בשביל לברר האם נפתחו לנו קופות גמל, הכל כמובן באישור ובסמכות שלנו. בשלב זה אמורים להיות כל הנתונים בידי צוות החברה והם יפיקו לנו דו"ח ברור עם כל הנתונים שעומדים לרשותם. בין היתר, מי פתח לנו קופות גמל, מה הקופות כוללות, היכן הן נמצאות ועוד.

כאן אנחנו נחליט כיצד לנהוג, מה לעשות עם התוכניות השונות, איך אנחנו רוצים להשתמש בהן בצורה אפקטיבית ונכונה. אנחנו יכולים כמובן להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהחליט האם אנחנו רוצים להמשיך להשקיע או שמא אנחנו מעדיפים למשוך את הכסף שנמצא בתוכניות השונות.

לפני סיום חשוב להבהיר, ככל שנתחיל את התהליך מוקדם יותר, כך יהיה קל ונוח יותר להגיע אל תוצאות ולאתר את הכספים שלנו בהקדם. כך גם נוכל להשתמש בו כמה שיותר מהר.